Var en motionär - rör dig hela tiden

Låt mig presentera: träningsfrälsarn'
 
Jag gillar träning, och har varit aktiv på löpspåret/gymmet/yogamattan/gruppass sedan sex år tillbaka. Sedan vuxenåren alltså! Innan dess var jag en boklus och soffpotatis, kanske mest av allt en lunarstormare. Nu är träning bland det bästa som finns i mitt liv och jag frälser gärna fler att få en rörlig vardag! För rörelse ger SÅ MYCKET. Rörelse ger mig egentid, naturuppleverlser, endorfinkickar, styrka, uthållighet och ett enormt ego. Med mera.
 
Nu har jag tänkt köra frälsning i form av en bloggserie! Det här inlägget, framhåller själva grunden: att människan är en kropp och inte bara en knopp. På samma sätt som hjärnan behöver intellektuella utmaningar, så behöver kroppen få vara just en kropp. Kroppen vill röra sig, den vill leva. Så, här kommer mina första tips i serien var en motionär (som alltså lika gärna hade kunnat heta "var ett med din kropp"). Tips #1 är att RÖR DIG HELA TIDEN. Håll till godo!
 
 
En liten promenad för att plocka blommor till dagens fika <3
 
 
RÖR DIG HELA TIDEN
  • Stå vid skrivbordet. Börja med bara en halvtimme t.ex., annars kan du skada dig helt ärligt. Öka tiden du står dagligen successivg. Sikta på att stå minst halva arbetsdagen!
  • Ta trapporna herregud
  • Cykla till jobbet, gå en busshållplats längre bort
  • Surfa i tunnelbanan. Alltså, håll inte i dig utan aktivera bålen. Toppenträning!
  • Ställ dig upp var 20 minut bara för att aktivera musklerna och få blodet att vispa runt ett varv. Poff så får du nytt syre till hjärnan!
 
Kom ihåg...
Fyra gympass i veckan ger dig inte ett hälsosamt liv,
om du inte också har en rörlig vardag. Vardagsträning är A och O!
 
 
 En promenad passade bra när jag pratade telefon med vännen 
 
Tränar du tungt utan att röra på dig i övrigt, ökar risken avsevärt för att du ska få en träningsskada.
Var en motionär rör dig vardagsträning
0 kommentarer