Var en motionär - börja träna

Här kommer del två i min träningsserie Var en motionär.
 
 
 
BÖRJA TRÄNA
  • Hitta din träningsglädje, träna det som gör dig glad! Gillar du gymmet, att dansa, paddla, klättra eller spela lagsport? Vill du njuta av naturen när du tränar, eller trivs du bättre i en poledance-källare? Vill du träna ensam eller med vänner? Tänk efter, vad blir du taggad av?
  • Börja idag. Alltså på riktigt, helst inom en timme. Det du inte tror att du orkar idag, är ett för högt satt mål. Varför skulle du orka på måmdag det du inte orkar idag? Nä hörru sänk ribban, knyt skorna, ut med dig och träna!
  • Ha inga överdrivna ambitioner i början (såvida det inte taggar dig något enormt förstås! Alla funkar ju olika). Risken är att du känner att tröskeln för att börja träna är för hög, så att du inte börjar alls. Tränar du ingenting sedan tidigare är det onödigt att försöka börja med 5 pass i veckan med en gång. Chilla lite. Det är bättre att börja lugnt och känna glädje, än att gå ut för hårt och kanske skada dig eller bli otaggad! Vill du bli en löpare, ja spring för all del men promenera också bara. Det är lika viktigt!
  • Få in vanan. Lär kroppen veta att du är en motionär! I början faller det sig inte naturligt för dig att spontant ta sig ut i löparspåret, tvärtom kommer du med största sannolikhet vara motsträvig och komma på anledningar till att strunta i träningen. Så du behöver truga dig själv, ta kommando! Gör ett träningsschema och håll dig till det.
Hellre mersmak än blodsmak
Citat från Träningspodden
börja träna mersmak träningsglädje
0 kommentarer